خشکسالی چیست؟

Fix Drought Problems

راه حل و پیشنهاد هایی برای جلو گیری و رفع خشکسالی

خشکسالی چیست؟

نگار زارعی پور
Fix Drought Problems راه حل و پیشنهاد هایی برای جلو گیری و رفع خشکسالی

خشکسالی چیست؟

خشکسالی تقریبا در هر شرایط آب و هوایی رخ می‌دهد. در میان تمام پدیده های مرتبط به آب و هوا که باعث اثرات شدید اقتصادی در ایالات متحده شدند، خشکسالی بعد از طوفان، بر اساس آمار مرکز ملی داده های آب و هوایی در رتبه دوم قرار می‌گیرد.‌ با این وجود برخلاف طوفان، که به سادگی شناسایی می‌شوند و از نظر سرعت باد قابل دسته بندی است، خشکسالی را به آسانی نمی‌ توان تعریف کرد.

تعریف خشکسالی

اغلب افراد فکر می‌کنند خشکسالی دوره ای است که هوا به شکل غیر معمول خشک می‌شود و آنقدر طول می‌کشد تا مشکلاتی مثل آسیب به محصولات کشاورزی و ذخیره منابع آبی به وجود بیاورد. اما به علت اینکه شرایط خشکی به دلایل مختلف ایجاد می‌شود، بیش از یک تعریف برای خشکسالی وجود دارد. ‌ David Miskus، کارشناس خشکسالی و هواشناس گفت: "خشکسالی تنها به علت کمبود بارش و درجه حرارت بالا به وجود نمی‌آید، بلکه ازدیاد جمعیت نیز از علت های خشکسالی است."

در دهه 1980، دو محقق، بیش از 150 تعریف منتشر شده از خشکسالی را مورد بررسی قرار دادند. در تلاش برای اندازه گیری خشکسالی، محققان، تعاریف را در 4 گروه اصلی تقسیم بندی کردند: هواشناسی، آب شناسی، کشاورزی و اجتماعی. سه دسته بندی اول، خشکسالی را به مثابه پدیده ای فیزیکی مورد بررسی قرار می‌دهند. آخرین طبقه بندی آن را تحت عنوان مشکلی در عرضه و تقاضا به علت اثراتی که بر کمبود آب می‌گذارد، مورد تحلیل قرار می‌دهد.

این تعاریف شروع، پایان و شدت درجه خشکسالی را به طور معمول از طریق مقایسه بین میزان بارش در یک دوره زمانی خاص و متوسط بارش گذشته، مشخص می‌کنند. دانشمندان هم باران و هم برف را در اندازه گیری های بارش مدنظر قرار می‌دهند، چرا که برخی مناطق مانند کوهستانهای غرب، برای تامین آب سالیانه شان اغلب به بارش برف متکی هستند.

در اینجا تعریف این چهار دسته از خشکسالی را آورده ایم.

خشکسالی از نظر هواشناسی، در مناطق مختلف، تعریف متفاوتی دارد. برای مثال، 20 اینچ (51 سانتیمتر) بارش باران در سال، برای تگزاس غربی، طبیعی است، اما همین میزان بارش در ویرجینیا کمتر از نصفِ میزان طبیعی، تلقی می‌شود.

از نظر کشاورزی، خشکسالی بر اساس نیاز محصولات مختلف در مراحل رشد به آب مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال، رطوبت ناکافی در زمان کاشت ممکن است مانع جوانه زدن شود که منجر به پایین آمدن تعداد گیاهان و کاهش محصول می‌شود.

از نظر آب شناسی، خشکسالی به طور مداوم به حجم کم آب در رودخانه ها، جوی ها و دریاچه های پشت سدها منجر می‌شود. فعالیت های انسانی مانند کاهش منابع آب می‌تواند خشکسالی آب شناسی را بدتر کند.

خشکسالی مربوط به آب شناسی اغلب با خشکسالی های مرتبط با هواشناسی در ارتباط است.

خشکسالی از نظر اقتصادی و اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که تقاضا برای آب بیش از عرضه باشد. نمونه هایی از این نوع از خشکسالی را می توان در آبیاری بیش از حد دید یا زمانی که جریان رودخانه در حدی است که نیروگاه های آبی مجبور می‌شوند تولید انرژی را کاهش دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 28 دی 1396 | 16:2 | نویسنده : نگار زارعی پور |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.